Komunikacja AAC to cały wachlarz narzędzi.

"AAC to tylko obrazki lub tablet." To bardzo powszechne i mylące uproszczenie. Wiele osób kojarzy Komunikację AAC jedynie z komunikatorem na tablecie lub książką z obrazkami – przez co myśli, że to narzędzie „technologiczne” albo „dla starszych dzieci”. Tymczasem Komunikacja AAC to szeroki wachlarz form komunikacji, które można dopasować do wieku, możliwości, stylu uczenia się i potrzeb każdego dziecka – również niemowlęcia. Komunikacja AAC to cały świat narzędzi – dobieranych do dziecka, nie odwrotnie!

Jakie formy komunikowania się poza mową?

Komunikacja AAC obejmuje różne formy komunikowania się poza mową. To może być:

  •  Gest naturalny (np. „daj”, „stop”, „cześć”)
  •  Gest wspomagający (np. znaki z systemu MAKATON, PIM, PJM)
  •  Obrazek symboliczny (np. PCS, Widgit, PECS)
  •  Zdjęcie (np. ulubionej zabawki, osoby, czynności)
  •  Przedmiot symboliczny (np. łyżka = jedzenie, but = wyjście)
  •  Tablica komunikacyjna, książka, segregator
  •  Komunikator niskiej lub wysokiej technologii
  •  Pisanie, litery, klawiatura (u dzieci starszych)
  •  Mimika i ekspresja twarzy
  • Spojrzenie, oddech

Każde dziecko może mieć inny punkt wyjścia – i to do dziecka dostosowujemy narzędzia, a nie odwrotnie.

Komunikacja AAC - pełne spektrum narzędzi.

Komunikacja AAC to nie tylko technologia i obrazki. To pełne spektrum narzędzi i sposobów, które mogą być wykorzystywane osobno lub łącznie – od prostych gestów po złożone komunikatory. To rozumienie potrzeb dziecka, dostrzeżenie jego potencjału komunikacyjnego, zachowań komunikacyjnych i modelowanie!
Co więcej – wiele dzieci korzysta z kilku narzędzi jednocześnie, w zależności od sytuacji (tzw. komunikacja wielomodalna).

To nie dziecko ma dopasować się do komunikacji AAC. To Komunikacja AAC ma dopasować się do dziecka.