Komunikacja AAC to cały wachlarz narzędzi.
"AAC to tylko obrazki lub tablet." To bardzo powszechne i mylące uproszczenie. Wiele osób kojarzy Komunikację AAC jedynie z komunikatorem na tablecie lub książką z obrazkami – przez co myśli, że to narzędzie „technologiczne” albo „dla starszych dzieci”. Tymczasem Komunikacja AAC to szeroki wachlarz form komunikacji, które można dopasować do wieku, możliwości, stylu uczenia się i potrzeb każdego dziecka – również niemowlęcia. Komunikacja AAC to cały świat narzędzi – dobieranych do dziecka, nie odwrotnie!
Jakie formy komunikowania się poza mową?
Komunikacja AAC obejmuje różne formy komunikowania się poza mową. To może być:
- Gest naturalny (np. „daj”, „stop”, „cześć”)
- Gest wspomagający (np. znaki z systemu MAKATON, PIM, PJM)
- Obrazek symboliczny (np. PCS, Widgit, PECS)
- Zdjęcie (np. ulubionej zabawki, osoby, czynności)
- Przedmiot symboliczny (np. łyżka = jedzenie, but = wyjście)
- Tablica komunikacyjna, książka, segregator
- Komunikator niskiej lub wysokiej technologii
- Pisanie, litery, klawiatura (u dzieci starszych)
- Mimika i ekspresja twarzy
- Spojrzenie, oddech
Każde dziecko może mieć inny punkt wyjścia – i to do dziecka dostosowujemy narzędzia, a nie odwrotnie.
Komunikacja AAC - pełne spektrum narzędzi.
Komunikacja AAC to nie tylko technologia i obrazki. To pełne spektrum narzędzi i sposobów, które mogą być wykorzystywane osobno lub łącznie – od prostych gestów po złożone komunikatory. To rozumienie potrzeb dziecka, dostrzeżenie jego potencjału komunikacyjnego, zachowań komunikacyjnych i modelowanie!
Co więcej – wiele dzieci korzysta z kilku narzędzi jednocześnie, w zależności od sytuacji (tzw. komunikacja wielomodalna).
To nie dziecko ma dopasować się do komunikacji AAC. To Komunikacja AAC ma dopasować się do dziecka.