Komunikacja AAC wspiera również dzieci mówiące.
"Komunikacja AAC jest tylko dla dzieci niemówiących" - to jeden z najczęściej słyszanych mitów i uproszczeń. Wiele osób – także rodziców i nauczycieli – uważa, że komunikacja AAC to „ostateczność”, tylko wtedy, gdy dziecko nie mówi w ogóle. Tymczasem Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC może być skutecznie używana także przez dzieci, które mówią – ale niewyraźnie, nieregularnie, mało skutecznie lub tylko w wybranych sytuacjach.
Komunikacja AAC nie jest "zamiennikiem mowy"
Komunikacja AAC to narzędzie komunikacyjne, nie zawsze jest to „zamiennik mowy”. Jego zadaniem jest WSPIERANIE KOMUNIKACJI w każdej formie, w której dziecko ma trudność, np.:
- Dzieci mówiące niewyraźnie (np. z dyzartrią, afazją, opóźnionym rozwojem mowy). Dziecko może znać słowo, ale nie potrafi go wypowiedzieć w sposób zrozumiały dla otoczenia. Wtedy Komunikacja AAC pomaga doprecyzować przekaz, zmniejsza frustrację i poprawia efektywność komunikacji.
- Dzieci mówiące wybiórczo lub tylko w znanym środowisku. Niektóre dzieci z autyzmem, mutyzmem wybiórczym lub nieśmiałością mówią w domu, ale milczą w przedszkolu czy szkole. Komunikacja AAC umożliwia im komunikację wszędzie, nie tylko tam, gdzie czują się komfortowo.
- Dzieci z trudnościami poznawczymi lub językowymi. Dzięki symbolom, obrazkom i wsparciu wizualnemu dziecko może lepiej zrozumieć przekaz, uporządkować myśli, zaplanować wypowiedź – a to wspiera rozwój języka i kompetencji społecznych.
- Regulacja emocji i zachowania. Komunikacja AAC daje dzieciom narzędzie do nazwania emocji, uprzedzenia trudnej sytuacji, wyrażenia potrzeby przerwy lub wsparcia – co zmniejsza liczbę tzw. zachowań trudnych.
Dostęp do komunikacji prawem każdego dziecka.
AAC nie jest „zarezerwowane” tylko dla dzieci niemówiących. To narzędzie dla wszystkich, którzy potrzebują wsparcia w komunikacji – na chwilę, na dłużej lub na zawsze. Dzieci mówiące niewyraźnie, wybiórczo czy nieefektywnie, również zasługują na pełny dostęp do języka, relacji i zrozumienia.
AAC = dostęp do komunikacji. A dostęp do komunikacji to prawo każdego dziecka.