INDYWIDUALNY SYSTEM KOMUNIKACYJNY (ISK)

Nie każde dziecko mówi. Ale każde komunikuje. Naszą rolą – jako terapeutów, nauczycieli i opiekunów – jest usłyszeć ten głos i pomóc dziecku w rozwijaniu go tak, by mogło wyrażać siebie w sposób zrozumiały i skuteczny. Właśnie temu służy Indywidualny System Komunikacyjny (ISK) – czyli dostosowany do konkretnego dziecka zestaw narzędzi i strategii, który pozwala na porozumiewanie się bez względu na wiek, diagnozę, rozwój mowy czy poziom funkcjonowania.

Komunikacja szyta na miarę

Nie istnieje jeden uniwersalny sposób komunikacji, który sprawdzi się u każdego dziecka. ISK opiera się na założeniu, że każde dziecko jest inne – ma własne tempo rozwoju, potencjał poznawczy, możliwości motoryczne, sensoryczne i językowe. Dlatego system tworzony jest indywidualnie, w oparciu o uważną obserwację i specjalistyczną diagnozę.

Co może wchodzić w skład ISK?

W zależności od potrzeb i możliwości dziecka, Indywidualny System Komunikacyjny może obejmować:

- gesty naturalne i umowne (np. Makaton, gesty wspierające mowę),

- obrazki, symbole (np. PCS, zdjęcia),

- tablice komunikacyjne lub książki,

- tzw. komunikatory niskiej technologii (np. przyciski z nagranym dźwiękiem),

- tzw. komunikatory wysokiej technologii (np. aplikacje na tablety – Grid),

- wokalizacje, oddech,

- mowa werbalna – jeśli jest rozumiana i używana choć w ograniczonym zakresie.

 

Jaki jest cel ISK?

Celem Indywidualnego Systemu Komunikacyjnego ISK nie jest tylko „wspomaganie komunikacji”. Celem jest realne umożliwienie dziecku komunikowania się – w sposób, który działa, który jest skuteczny i dostępny w każdej codziennej sytuacji. Dzięki dobrze dopasowanemu systemowi dziecko:

- może się skutecznie porozumiewać z otoczeniem (nawet jeśli nie mówi),

- zyskuje poczucie sprawczości – jego komunikaty mają sens i skutek,

- rozwija język i kompetencje społeczne,

- uczestniczy w relacjach, edukacji i zabawie.

Proces, nie produkt

Indywidualny System Komunikacyjny nie jest gotowym produktem. To proces – wymagający czasu, obserwacji, testowania i ciągłego dopasowywania. System ewoluuje razem z dzieckiem, rozwija się wraz z jego możliwościami i potrzebami. Niezwykle ważną rolę odgrywają w tym procesie rodzice i opiekunowie. To właśnie oni towarzyszą dziecku na co dzień, są jego pierwszymi partnerami komunikacyjnymi i ambasadorami jego głosu.

Komunikacja rodzi się w relacji

To, co mówimy – słowem, gestem, spojrzeniem – ma sens tylko wtedy, gdy ktoś chce nas zrozumieć. Dlatego właśnie ISK rozwija się najlepiej w relacji, w codziennym kontakcie z osobami, które znają dziecko, wspierają je i wierzą w jego potencjał. Bo komunikacja to nie tylko potrzeba. To prawo każdego dziecka.